اشراق
اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

 

مدارسKi-The Ki Schools 

 

 

يكي از مهمترين اتفاقات در دنياي آي كي دو، در سال 1974 رخ داد، زمانيكه" كويچي توهي"كه آن زمان در آي كي كاي جزو مدرسين ارشد بود، به دليل عدم سازگاري با دوشو(پسر بنيانگذار)، استعفاي خود را از آن سازمان اعلام و سازمان ديگري به نام كي نوكن كيوكاي (Ki no kenkykai) را بنيان نهاد. او آي كي دو را با تاكيد فراوان روي (Ki) تدريس مي كرد. از آن زمان به بعد مدارس سنتي و مدارس" كي" ، كمترين اثر را برروي يكديگر داشته اند. تمامي مدارس Ki خود را "كي آي كي دو"مي نامند، در حاليكه در سالهاي اخير، تماس بسيار كمي بين اكثرآنها وجود داشته است، به طوري كه بسياري از گروهها در خاك اروپا و آمريكا، سالها پيش راه خود را از مركزيت ژاپن جدا كرده اند و تقريبا ديگر تماس و ارتباطي با مركزيت سنتي اين سبك در ژاپن ندارند، مانند انجمن Ki بريتانيا، كه شعبات بسياري در كشورهاي اروپاي شمالي، مركزي و غربي دارد و بر اساس راه و روش خاص خود عمل مي كند.


شين شين تويتسو آي كي دوShin shin toitso Aikido  -

اين سبك توسط "كويچي توهي"بنيان گذاري شد. آي كي دو با ذهن و بدن متحد و هماهنگ شده. توهي سن سي، تاكيد بسيار فراواني بر درك واژه Ki و تكامل مستقل اين جنبه از آي كي دو در تمرينات، براي كاربرد آن در سلامت عمومي و زندگي روزمره داشت.
اين سبك يكي از نرمترين سبكهاي موجود در آي كي دو است و مشخصه هاي آن، حركات نرم در حين تمرين و حركاتي مثل پريدن يا ردكردن را شامل مي شود. در اين سبك، اهميت زيادي به جنبه هاي كاربردي فنون داده نمي شود(حداقل در چهار يا پنج سال نخست تمرينات) و تمامي توجه، معطوف به ارتقاء سطح Ki و تكامل آن است. Tohei تعداد زيادي تمرين ابداع كرده، كه ميزان فهم هر فرد از اصول كي، در بوته آزمايش قرار داده مي شود. اين تمرينات امروزه تنها به آي كي دو كاران آموزش داده نمي شود، بلكه همه افراد مي توانند به فراگيري آن بپردازند. در نتيجه، اين سبك و نحوه اجراي فنون، عموما نرم و آرام است.


سبكهاي ورزشيThe Sporting styles -

يكي ديگر از اتفاقات بزرگ در تاريخ آي كي دو، كه در زمان حيات اوشيبا رخ داد، زماني بود كه "كنجي تومي كي" كاري غير معمول پيشنهاد كرد، تا تمرينات آي كي دو به صورت كاتا و مسابقه اي برگزار شود. او براي اين كار دلائل و براهين خود را داشت. از آن زمان به بعد كمترين ارتباط و مشتركات بين مدارس" تومي كي" و مدارس آي كي دو، كه نزديك به خط و جريان اصلي آي كي دو بوده اند برقرار بوده است. در سالهاي اخير، تعداد زيادي انشعاب در"تومي كي ريو" صورت گرفته كه همگي ايده مسابقه و رقابت را در اين طريقت رزمي كنار گذاشته اند.


تومي كي ريوTomiki Ryu -

اين سبك توسط كنجي تومي كيKenji Tomiki ( 1900-1979)، كه يكي از شاگردان اوليه استاد"جيگوروكانو" بنيان گذار جودوبوده، بنيان گذاري شده است. "تومي كي" معتقد بود كه تلفيقي از تمرينات آي كي دو در راستاي خطوط تعليمات سن سي كانو، مي تواند در يادگيري سهل تر آي كي دو موثر باشد. براي مثال او اين روش را متناسب تدريس در دانشگاههاي ژاپن مي دانست. او معتقد بود كه معرفي عناصري به نام"مسابقه و رقابت" از زمانيكه ديگر از اين فنون در ميدان جنگ استفاده نمي شود، كمك مي كند تا تمرينات سازنده ترو متمركزتر شوند. اين عقيده آخري دليلي بود بر جدائي از استاد، چرا كه موريهه به طور جدي معتقد بود: كه هيچ جايي براي مسابقه و رقابت درتمرينات آي كي دو وجود ندارد.
فنون آي كي دو ايكه در "تومي كي آي كي دو" تدريس مي شود، بسيار شبيه به آن چيزي است كه Shirata و Shioda ، دوتن از شاگردانO-sensei قبل از جنگ جهاني دوم، انجام مي دادند، اما مسئله رقابتي كردن آي كي دو مانند مسابقات جودو، منحصر به" تومي كي آي كي دو" بوده است، كه از طرف جامعه آي كي دو مورد انتقاد بسيار قرار گرفت."تومي كي ريو" به خاطر استفاده از كاتا (فرمهاي از پيش تعيين شده) در آموزش و برگزاري مسابقات، در هر دو حالت دست خالي و مسلح (چاقوي پلاستيكي)شاخص است.


فو گا كو كايFugakukai -

شاخه اي از Tomiki ryu است كه توسط Karl Geis ابداع شده. در اين شاخه از Tomiki، مسابقه وجود ندارد. اين سازمان در سال 1982 تاسيس شد و در اين امر، Miyake وinoue وي را كمك كردند. اين گروه در سيستم Tomiki تغييراتي ايجاد كردند كه مهمترين آن حذف مسابقه و جايگزيني تمرينات Randori به جاي آن بود.


جيو شين كاي Jiyushinkai -

شاخه اي از Fugakukai است، كه توسط Chuck Clark در سال 1986 ابداع گرديده. وي و گروهش از شاگردان Karl Geis بوده اند.


مدارس غير وابسته آي كي دو Unaffiliated Aikido Schools -

بسياري مدارس آي كي دو وجود دارند، كه به طور مستقل و آزاد در سرتا سر اروپا، آسيا، ايالات متحده و ديگر نقاط جهان مشغول به فعاليت هستند، كه تقريبا اكثرآنها خطي را دنبال مي كنند كه سرچشمه اش به طور مستقيم و يا از طريق يكي از سبكهاي اصيل، به تعليمات موريهه اوئشيبا برمي گردد. بسياري از اين مدارس توسط مربيان مجرب و متعهدي اداره مي شوند كه تمامي سعي و تلاششان را در جهت ارتقاء و شكوفائي فرهنگ و فلسفه غني آي كي دو به كار گرفته اند. گرچه ممكن است كه اين مدارس به هيچ سازمان، گروه يا سبك معتبري در ژاپن يا ديگر نقاط جهان متصل نباشند، ولي درعوض تمام تلاششان را در انتقال تعليمات موريهه اوئشيبا به كار گرفته و مي گيرند. به طور كلي از نظر سازماني، دو طيف اصلي در آي كي دو مشغول به فعاليت هستند.

اول، سبكهايي هستند كه يك سازمان مركزي جهاني دارند و در بسياري از نقاط دنيا شعبه يا نمايندگي نيز دارند و گروه دوم شامل مدارسي هستند، كه به هيچ سازمان تك سبكي، اعم از ملي يا جهاني وابستگي ندارند و به صورت مستقل عمل مي كنند. گرچه ممكن است اين مدارس با حفظ هويت و استقلالشان در انجمن ها و فدراسيون هاي چند سبكي اعم از ملي يا جهاني هم عضويت داشته باشند، همانطور كه سازمانهاي تك سبكي نيز ممكن است در اين نوع انجمن ها يا فدراسيون ها عضويت داشته باشند، يا حتي ممكن است تعدادي از اين مدارس به صورت گروهي تشكيل يك انجمن بدهند.

اصولا يك سبك نمي تواند غير وابسته باشد، چرا كه اگر گروهي عنوان سبكي را يدك مي كشد، پس الزاما به يك سازمان يا بدنه جهاني تك سبكي نيز متصل هستند. ولي وضعيت براي مدارس غير وابسته متفاوت است، يك مدرسه با هر پيش زمينه ايي كه ممكن است داشته باشد- حتي پيش زمينه يك يا چند نوع سبك شناخته شده وخاص- مي تواند به صورت مستقل عمل كند و تابع هيچ نوع سازمان جهاني تك سبكي هم نباشد، ولي همانطور كه توضيح داده شد به احتمال زياد ممكن است عضو يك انجمن يا فدراسيون ملي باشد، مانند آنچكه در انگلستان، فرانسه، ايالات متحده و حتي در ايران شاهد آن هستيم.

تجربه نيز ثابت كرده است كه، مربيان مشغول به تدريس در اين مدارس، هميشه نقش انكار ناپذيري در بسط و توسعه مشتركات و اصول پايه ايي آي كي دو داشته اند و آموزش عمومي را به دور از هرگونه تعصب سبكي و به معناي حقيقي اش درك كرده و انجام داده اند. در حقيقت آنچه را كه اين نوع مدارس در سطح جهان انجام مي دهند، همان آي كي دو است و اگر ريشه آنها را دنبال كنيم به موريهه اوئشيبا يا يكي از شاگردان ارشدش برمي خوريم. اين مدارس اعتقادي به نامگذاري آي كي دو خود ندارند و معتقد هستند كه تنها آي كي دو كار مي كنند. حتي اين مدارس ممكن است بر روي مدرسه يا گروهي از مدارس خود نامي بگذارند تا به قول عاميانه، هويتي نيز داشته باشند، ولي هيچگاه حاضر نيستند آي كي دو خود را بوسيله نامي خاص هويت بدهند و معتقدند، آي كي دو هماني است كه موريهه اوئشيبا ابداع كرده و بسط داده، حتي او نيز براي آي كي دو خويش نامي انتخاب نكرد بلكه براي مدرسه يا سازمانش نامي برگزيد، كه همان آي كي كاي است.(كاي به معني موسسه است و آي كي كاي به معني موسسه آي كي مي باشد.(



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 8 مهر 1390برچسب:AIKIDO,آیکیدو, توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.